Jaké jsou příčiny vzniku netěsností motoru?

Jedna z nejběžnějších příčin vzniku netěsností motoru je přehřátí motoru. Působením vysokých teplot a tlaků v motoru totiž dochází k mírným deformacím samotného bloku a hlavy motoru (kroutí se), což má za následek poškození těsnění. To se obvykle projevuje tím, že bez jasné příčiny začne mizet chladicí kapalina či motorový olej viz. obrázek níže.

Příklady úniků v těsnění

  1. Kompresní únik do klikové skříně – vůz nadměrně kouří, má nízký výkon, v extrémních případech vynechává spalování v důsledku mísení oleje s naftou.
  2. Kompresní únik do chladícího okruhu – dochází k přehřátí chladicí kapaliny a jejímu následnému vyvřítí z chladiče, objevují se bublinky v chladicí kapalině. Horší situace je, pokud se chladicí kapalina dostane do válců motoru. Jednak může působit korozivně a dále její nestlačitelnost v extrémním případě způsobí poškození mechaniky motoru. K tomu by došlo v případě, že by se do válců „voda“ dostala ve větším množství. To se pak mohou ohnout třeba ojnice.
  3. Výskyt vody v oleji nebo oleje ve vodě. Projevuje se to znečištěním expanzní nádobky na chladicí kapalinu či nalévacího hrdla pro motorový olej (výskyt emulze). Navíc olej kontaminovaný nemrznoucí směsí má sníženou účinnost mazání, což rozhodně neprospívá pohyblivým částem motoru. A olej v chladicím okruhu zejména za studena obtížněji teče, neboť oproti antifreezu má vyšší viskozitu. Ve výsledku se tak zpomaluje cirkulace chladicí kapaliny motorem.
  4. Netěsnost mezi válci – vynechávání, hrubý nečinný chod.
  5. Únik oleje z motoru ven – jde o lepší scénář, neboť se nemísí s chladící kapalinou v motoru (vznik emulze – složité čistění celého motoru, motor tzv. žere olej).
  6. Únik chladicí kapaliny z motoru ven – jde o lepší scénář, neboť se obě kapaliny nemísí v motoru (složité a nákladné čištění), chladící kapalina mizí z expanzní nádobky.

     

    Ať už prošel motor v minulosti generální opravou, či drobnou opravou, kdy bylo potřeba nechat vyměnit těsnění mezi hlavou a blokem, další příčinou netěsností může být i vytlačení šroubů, které drží blok a hlavu pohromadě. Výměna těsnění pod hlavou totiž vyžaduje specialistu, jinak se může stát, že těsnění vyměníte a za chvíli to budete dělat znovu.